חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

מחקר בארה"ב :תרחישי התרסקות לרוכבי אופניים וגורמים רלוונטיים לעיצוב מערכות מעקב לאופניים

רוכבי אופניים מקבלים ייצוג יתר בקרב הרוגי תאונות הדרכים. איסוף של מידע מפורט לגבי תרחישי התרסקות שכיחים של רוכבים אופניים וגורמי התרסקות רלוונטיים הוא חיוני לפיתוחן של מערכות התרעה ומניעת תאונות
23/05/2016

 

המחקר פורסם בחודש מרץ 2015 בארה"ב על ידי אנה מקאליסטר ודוד ס צובו בחסות מכון הביטוח לבטיחות בדרכים בארה"ב.

The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) - מכון הביטוח לבטיחות בדרכים בארה"ב הוא הוא ארגון מדעי וחינוכי הפועל ללא מטרות רווח במטרה לצמצם את התאונות בדרכים הגורמות לאובדן חיים, פציעות ונזק לרכוש.

המכון מפרסם מידע ותומך במחקרים מדעיים של נתוני ביטוח המייצגים את ההפסדים הכלכליים ואובדן חיי אדם הנובעים מהבעלות והתפעול של סוגים שונים של כלי רכב על ידי פרסום תוצאות של תביעות ביטוח של כלי רכב לפי סוג הדגם של הרכב ונתונים נוספים.

רוכבי אופניים מקבלים ייצוג יתר בקרב הרוגי תאונות הדרכים. איסוף של מידע מפורט לגבי תרחישי התרסקות שכיחים של רוכבים אופניים וגורמי התרסקות רלוונטיים הוא חיוני לפיתוחן של מערכות התרעה ומניעת תאונות. החוקרים עשו שימוש בנתוני מידע פדרלי המצוי במאגרים לאומיים בארה"ב לצורך זיהוי התרחישים המקובלים ביותר בתאונות קטלניות בין רוכבי אופניים לבין רכב מנועי.

החוקרים מצאו, כי במצבי ההתרסקות הקטלניים ביותר קיימת מעורבות בקומבינציה של צירופי תנועת הרכב ורוכב האופניים בקו ישר, קו ישר חוצה וקו ישר נגדי. במצבי ההתרסקות הנפוצים ביותר מעורבים שילובים של תנועה ישרה חוצה, פניה חוצה וסיבוב חוזר. תאונות שהתרחשו לאחר שעות האור בכבישים עם הגבלת מהירות של 40 מייל לשעה ויותר תרמו את האחוז הגדול ביותר של ההרוגים. החוקרים מצאו, כי מערכות גילוי לרוכבי אופניים שנועדו לתפקד ברגישות גבוהה בשעות האור ובחשיכה מציעות לרוכבי האופניים את יתרון ההגנה הפוטנציאלי הגדול ביותר.

לפי ממצאי החוקרים, מערכות גילוי יעילות לרוכבי אופניים שנועדו לתפקד בתרחישים הקטלניים ובמצבי ההתנגשות הנפוצים ביותר עשויים להפחית או למנוע עד 47% של התאונות, 48% של הפציעות ו -54% של הרוגי התאונות ובכך לחסוך כ 363 חיים מדי שנה.

מסקנות המחקר לאור עליית שיעור ההרוגים בקרב רוכבי האופניים בשנים האחרונות, והמגמה המקדמת את השימוש של רוכבי האופניים בכבישים, אמצעי ההגנה על רוכבי האופניים יהפכו חשובים יותר ויותר בארצות הברית.

שינויים בתשתית תנועה ובטיחות רוכב אופניים חיונית למאמץ להפחתת מספר ההרוגים בתאונות דרכים. רוכבי האופניים יכולים להיות גם מוגנים על ידי מערכות בטיחות המותקנות בחלק מכלי רכב המשמשות לצורך זיהוי רוכבי אופניים ומתן אזהרת התנגשות לנהג על מנת למנוע תאונה.  

אלגוריתמים לזיהוי לרוכבי אופניים בשילוב עם מערכות המזהירות מפני התנגשות ומערכות הימנעות מתאונה לאור שלושת התרחישים הקטלניים ביותר עשויים לעזור להפחית או למנוע עד 26% של תאונות ופציעות של רוכבי אופניים ועד -52% משיעור ההרוגים השנתי.

מערכות שעוצבו לפי שני המודלים שך ההתנגשות השכיחים ביותר עשויים להפחית או למנוע עד -21% נוספים של תאונות ופציעות של רוכבות אופניים, ולהפחית ב -2% נוספים את מספר ההרוגים בקרב רוכבי האופניים.

 

ראו גם מחקר שנערך בחסות קרן מחקרים שליד אגוד חברות הביטוח:

פגיעות חוט שדרה של נפגעי תאונות דרכים–מאת פרופ' עמירם כ"ץ, מנהל המחלקה לשיקום שדרה ביה"ח "לוינשטיין", רעננה וד"ר יעקב רונן, ד"ר ודים בלובשטיין, ד'ר א. צ'יבלון, ד"ר ל. פרונט, ד"ר י. גלרנטר

עבור לתוכן העמוד